Tavaszi vizek - Kalandtúra a Csarna-völgyben

2021. ápr. 20
Tavaszi vizek - Kalandtúra a Csarna-völgyben

Az idei túraszezon, de talán az elmúlt évek egyik legemlékezetesebb túráján vettünk részt szombaton a Börzsönyben. A hegység egyébként is egyik legszebb, legkülönlegesebb részén, a Csarna-völgyben jártunk. A teljesség igényével: A völgy-rendszer része a Csarna-völgy és a Fekete-völgy, és a patak felső folyását Fekete pataknak hívják, továbbá ide ömlik a Drinó-, a Szecskő-, a Rákos, az Oltár, az Egyház-és a Kuruc-patak is. Különlegességei közé tartozik, hogy valamikor erdészeti vasút közlekedett a völgyben, amit a 70-es években megszüntettek, de a síneket nem szedték föl, azóta folyamatosan pusztul. Legjobban egy 1995-ös esőzés után rongálódott meg, amikor három – a patakon átívelő - híd is leomlott. A völgyben körülbelül 50 éve nem folyik fakitermelés, így Magyarország egyik legnagyobb háborítatlan erdejének ad otthont. Maga a Csarna-patak pedig igen magasan, Nagy-Hideg-hegyhez alig egy kilométerre, 720 méteres magasságban tör föl a vulkáni hegy északi kalderájából.

A túra másik különlegessége az időpontválasztásból adódott. A szombati túrát megelőző héten ugyanis tetemes mennyiségű eső és hó esett a térségben, jelentősen földuzzasztva ezzel a patakokat, és a beléjük folyó ereket és csermelyeket. Mondhatjuk mindenhonnan víz folyik most a völgyben. A jól ismert vízmosások, metsződések, melyek az év nagy részében szárazon várják a lehulló csapadékot, és sokszor csak a felgyűlt ágak és törmelékek jelzik, hogy ott víz szokott folyni, most vízzel telve, halkan csörgedezve vagy épp zubogva ömlenek bele a Csarna-patakba. A patak maga kiszélesedve, és jelentősen mélyülve várt ránk.. Így a délelőtt nagy részét a patakátkelésekkel töltöttük, nem kevés munkát adva a túravezetőnek és majd minden résztvevőnek, azzal, hogy az átkelésre alkalmasnak vélt pontokat nagyobb köveket kiegészítsük, mivel az igen erős sodrás mellett még a jóval boka fölé érő vízállás miatt az átkelés sokszor szinte lehetetlennek tűnt. Ennek köszönhetően 3 óránkba telt mire az első - alig két és fél kilométeres szakaszt megtettük a Hamuházig. Pedig eddig még csak 7 patakátkelésen voltunk túl, ez után jött a további 13.

Némi pihenés, uzsonna, és az átázott zoknik cseréje után keletre fordul a csarna-völgyi jelzett út, és a vadregényes kalandtúránk is. Újabb patakok, források, a gyönyörű erdő és a mindent uraló vízesések zúgása, morajlása. Lassan emelkedik a völgy, de az utolsó szakaszon már kezd meredek lenni, így egyre több energiát kell fordítanunk erre, idővel a patak(ok) szélessége és ereje ezzel arányosan csökken. Alig hagyjuk el a Fekete-patak forrásának környékét, szép lassan a víz hangját átveszik a madarak éneke, és fölérünk a Nagy-Hideg-hegyre vezető emelkedőre, ahol el is elértük az április közepi börzsönyi hóhatárt!

A turistaházhoz érve rövid pihenőt tartottunk, fényképezkedtünk egy hóemberrel, és nekivágtunk utunk következő havas mintegy 8 kilométerének. A Csóványos elől kitérve, a meredek északi oldalon szinte szűz hóban jutottunk el a Spartacus forrásig, majd sziklák alatt és között fölfelé, mintegy száz métert emelkedve értünk el a Börzsöny második legmagasabb csúcsáig, a Tátralátónak is nevezett Magosfa csúcsig (916 méter), ami nyomaiban őrzi az egyik legősibb magyarországi sáncvár maradványait. A egyre sűrűsödő köd és felhősödés miatt sajnos szó sem volt arról, hogy ellássunk a Magas-Tátráig, a hegygerincen ereszkedve a völgy túl oldalát is alig láttuk. Lassan elhagytuk a kései havazás utolsó nyomait, és hatalmas tölgyfa matuzsálemeket megcsodálva, a sár és a lejtő miatt apró lépésekben értünk le a Godóvár aljáig, majd kiinduló pontunkig a Fekete-völgy panzióig.

Felemelő érzés volt, hogy ennyi kihívást és kalandot leküzdve, kisebb esésekkel, és beázásokkal megúsztuk a túrát! A tavaszi virágok, a tölgy és bükk rügyfakadása, a megáradt patakok zúgása, és az egészen télies magas-börzsönyi havas erdő képei egyszerre sűrűsödtek és kavarogtak a fejünkben, nevetve, magunkra is és egymásra is büszkén szálltunk buszra. Tudva, hogy ide újra vissza fogunk térni, mert minden nehézség ellenére csodás, feledhetetlen élményekkel lettünk gazdagabbak.