Határtalan Fekete-Körös biciklitúra (Szanazugtól – Feketegyarmatig és vissza)

2019. dec. 05
Határtalan Fekete-Körös biciklitúra (Szanazugtól – Feketegyarmatig és vissza)

Közel 30 túrabarát köszönhette meg az égieknek, hogy meleg és hosszú vénasszonyok nyara volt az idén.Így esett, hogy október 19-én napsütés és 20 foknál melegebb időjárás várta az körös menti kerékpártúra részvevőit.

Ha az időjárás nem is, a vízügy megviccelt minket egy kissé azzal, hogy a Szanazugtól Városerdőig tartó első 4 kilométeres gátszakaszt tetejét felboronálta. Nem számoltunk a gátkoronán tükörsima sztrádára, de puha talajra sem. Az akadályt leküzdve a városerdei hídnál találkoztunk a csapatunk további tagjaival. Kellemes tempóban jó hangulatban indultunk tovább immár a Fekete-Körös bal oldalán.

Körülbelül 15 kilométert tekertünk a Körösök legkevésbé szabályozott folyója mentén. Balról az ártér, jobbról a Békés megye legnagyobb erdeje a Mályvádi-erdő kísért minket. Az erdő messze híres dámszarvas állományáról. A terület árvízi vésztározó is egyben, melynek eresztő zsilipjei is útba estek.

Dénesmajornál jöttünk le a gátról és a szombatonként nyitva tartó határátkelőnél (rendőrségi mikrobusz) mentünk át Romániába. Pár kilométer gurulás után Feketegyarmat színmagyar településén álltunk meg első hosszabb pihenőnkre. A frissítők szendvicsek elfogyasztása után a falu árpádkori templomát tekintettük meg. Nagy szerencsékre a templomban restaurátorok dolgoztak a középkori freskók feltárásán. A szakemberek készségesen részletes és jól érthető előadást tartottak nekünk munkájukról és a képekről. Köszönet nekik még egyszer!

Partiumi kirándulásunk másik települése Tamáshida volt. A Körös-parti falu a középkorban fontos szerepet játszott, melyet az itt tartott országgyűlés is igazol. A falu furcsa nevezetsége az egykori háromhajós román stílusú katedrális csonka tornya és szentélye. Az impozáns romokat bizarrá az teszi, hogy egy magánház telkének hátsó részén állnak.A falu középkor óta átkelőhely is. Mi is felmentünk a hídra és fotókat készítettünk a toronyról és az itt igen sekély Körösről. Kora délután indultunk visszafelé, kissé szétszakadva.

A határon bevártuk egymást, majd a csoport nagy részével a Gyulavári kastélyhoz pedáloztunk. Itt a sietősebbek búcsút intetek, és hazatekertek. A többiekkel hosszabb pihenő után a Fehér-Körösön lévő gumitömlős gáthoz mentünk. Itt várt miket a mikrobusz a trélerrel, mely hazavitt minket Békéscsabára a Körösök-völgye látogatóközponthoz. Kellemes túra, jót társaság és szép idő, egy ajándék szombat volt.